Narodowy Funduszu Zdrowia uruchomił Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK). Pacjenci otrzymają niezbędną pomoc medyczną poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych, w weekendy oraz święta.
Z platformy mogą korzystać również osoby niesłyszące. Porady udzielane są w kilku językach: polskim, angielskim, rosyjskim i ukraińskim.
TPK działa na podobnych zasadach, co nocna i świąteczna opieka zdrowotna, z tą różnicą, że konsultacje udzielane są przez telefon.
Platforma udostępniona przez Narodowy Fundusz Zdrowia jest miejscem pierwszego kontaktu dla pacjenta (gdy poradnie POZ już zakończyły pracę oraz w weekendy i święta) w sytuacji nagłego zachorowania, potrzeby skorzystania z pomocy medycznej, konsultacji, otrzymania e-recepty lub e-skierowania.
Porad medycznych udzielają profesjonalni medycy – pielęgniarki lub położne oraz lekarze. Pomoc można uzyskać bez wychodzenia z domu, wystarczy mieć telefon i połączyć się z bezpłatnym numerem TPK.
Telefony od pacjentów odbierane są od poniedziałku do piątku, w godzinach od 18.00 do 8.00 rano kolejnego dnia, czyli po godzinach pracy poradni POZ.
Platforma działa również całodobowo w sobotę, niedzielę i święta.
Pod numerem 800 137 200 dyżurują pielęgniarki lub położne i lekarze gotowi do udzielenia pomocy dzwoniącym pacjentom.
Połączenie jest bezpłatne i może być wykonane tylko z Polski, ponieważ platforma jest przeznaczona jedynie dla osób ubezpieczonych i mieszkających w naszym kraju.
Jeśli konsultacja telefoniczna okaże się niewystarczająca, wtedy personel medyczny zaleci:
Teleplatforma umożliwia udzielanie zdalnych porad pacjentom niesłyszącym przez specjalny wideoczat.
Komunikacja odbywa się w języku migowym, przy wsparciu tłumacza Polskiego Języka Migowego.