Sezon narciarski – jak się przygotować?

Niebawem na dobre rozpocznie się sezon narciarski. Być może już planujemy miejsce czy termin wyjazdu, kupujemy nowy sprzęt lub strój narciarski. Ale czy pamiętamy o najważniejszym – czyli o sobie i własnym zdrowiu?

urazy na stoku narciarskimJak odpowiednio przygotować się do sezonu narciarskiego, tak by dobrze wykorzystać czas urlopu i maksymalnie zmniejszyć ryzyko urazów oraz by wrócić z uśmiechem na twarzy i dobrymi wspomnieniami?

Dbaj o kondycję przez cały rok

– Jeżeli zimą chcemy aktywnie wypocząć na stoku, postarajmy się przez cały rok dbać o swoją formę albo przynajmniej 6 tygodni przed wyjazdem rozpocząć trening przygotowawczy – radzi Magdalena Różalska, fizjoterapeutka z Żagiel Med. – Przeważający w dzisiejszych czasach siedzący tryb życia i brak zwykłej, codziennej aktywności niejako zwalnia nasze mięśnie i stawy z pracy, do której są przystosowane, w rezultacie znacznie je osłabiając. Wyjeżdżając na tygodniowy lub nieco dłuższy urlop, staramy się nadrobić te zaległości i jeździmy na nartach od rana do wieczora, zmuszając nasze mięśnie i stawy do pracy, do jakiej nie są na co dzień przyzwyczajone – dodaje fizjoterapeutka.

Poznaj najczęściej występujące urazy

Do najczęstszych urazów narciarskich należą te w obrębie stawu kolanowego, np. naciągnięcia, naderwania lub zupełne zerwania więzadeł krzyżowych albo pobocznych, uszkodzenia łękotek czy nawet złamania kości. Często dochodzi również do urazów w obrębie nadgarstka, kręgosłupa czy głowy. Upadek na stoku i związany z nim zazwyczaj uraz nie tylko popsują nam urlop, ale  przysporzą wielu innych problemów związanych z leczeniem, rehabilitacją czy czasami nawet koniecznością wykonania zabiegu operacyjnego.

Zacznij przygotowania pod okiem fachowca

Aby uniknąć, a przynajmniej w dużym stopniu zmniejszyć ryzyko urazów narciarskich, należy odpowiednio przygotować się do sezonu narciarskiego. Konkretne i ukierunkowane ćwiczenia, wykonywane pod okiem fizjoterapeuty, na pewno nam w tym pomogą.

Plan treningowy obejmuje ćwiczenia wzmacniające mięśnie kończyn dolnych i tułowia, ćwiczenia rozciągające, mające na celu zwiększyć elastyczność mięśni i tkanek miękkich okołostawowych, a także ćwiczenia sensomotoryczne na niestabilnym podłożu, które poprawią czucie głębokie. Bardzo ważne są również rozgrzewka przed wyjściem na stok, a także odpowiednio dobrany sprzęt w zależności od wagi, wzrostu i umiejętności narciarza.

 

WARTO PAMIĘTAĆ

  • Zadbaj o wzmocnienie mięśni pod okiem fachowca.
  • Rób rozgrzewkę przed wyjściem na stok.
  • Zawsze używaj kasku.
  • Zadbaj o dobrze dobrane buty.
  • Jeżeli masz takie wskazania, używaj stabilizatorów.
  • Unikaj brawury i braku kontroli.
  • Trasy dostosowuj do swoich umiejętności.
  • Nie zjeżdżaj z wyznaczonej trasy.
  • Jeżeli czujesz zmęczenie – odpocznij.
  • Zabierz na stok gorzką czekoladę.

 



Jeżeli masz dodatkowe pytania lub chcesz umówić się na konsultację z fizjoterapeutą, możesz skontaktować się z prywatnym szpitalem Żagiel Med:
tel. 81 44 10 888  |  e-mail: info@zagielmed.pl


 

  

mgr Magdalena Różalska

zobacz profil

 

Opinie pacjentów:

 Emil K.

Świetna specjalistka. Mam dyskopatię i zawsze chętnie mnie przyjmuje. Jak tylko zaczynam coś odczuwać natychmiast downie do Pani Magdy. Stawia na nogi jak nikt.

Zobacz więcej artykułów