Dieta na jesień

Coraz zimniejsze dni sprzyjają wzrostowi naszego apetytu. To oczywiście prowadzi do tycia. Jak jeść żeby nie czuć głodu? Mimo że lato się skończyło, jesień to także świetny czas na zdrową dietę!
Jesienny jadłospis powinien być bogaty w witaminy i węglowodany. Odpowiednio skomponowane menu wzmocni odporność organizmu oraz dostarczy energii potrzebnej do sprawnego funkcjonowania w chłodne i ponure dni.

Żeby zaspokoić wilczy apetyt i jednocześnie nie wchłonąć zawstydzającej ilości kalorii, trzeba z jednej strony potrzeby zaspokoić potrzeby  organizmu, z drugiej, nieco oszukać żołądek. Dlatego
dieta na jesień i zimę powinna zawierać:

  • pełnoziarniste makarony, pieczywo, muesli, płatki – stanowią pożywny posiłek, zaspokajają głód, -dostarczają witamin, a także cennych węglowodanów, które dodadzą ci energii na dłużej;
  • kasze – są bardzo zdrowe i wypełniają żołądek
  • owoce i warzywa  – świeże oraz te z przetworów i mrożonek (kiszona kapusta to bomba witaminowa, zawiera mnóstwo witaminy C oraz B6 i B12), marchew – zwiera beta karoten witaminy B1,B2;
  • orzechy i nasiona – stanowią wartościowe źródło witamin, minerałów, białka, zdrowego tłuszczu;
  • ryby, owoce morza i chude mięso – zawierają potrzebne białka, zaspokajają głód;
  • jajka – zawierają wszystkie potrzebne aminokwasy, stanowią też ważne źródło witamin, lecytyny, żelaza;
  • miód pszczeli – wzmacnia odporność, oczyszcza organizm, pomaga osobom wyczerpanym fizycznie i umysłowo;
  • rozgrzewające i podkręcające metabolizm przyprawy – imbir, cynamon, chilli, goździki, curry, czosnek;
  • ciepłe (ale nie bardzo gorące!) napoje: zioła, zielona herbata, mleko z miodem;
  • kakao i gorzka czekolada – dostarczają antyoksydantów i poprawiają nastrój.

Życzę więc smacznego.

Opracowanie: lek. med. Renata Szewczak

Zobacz więcej artykułów